Pensioenopbouw bij arbeidsduurverkorting door coronacrisis

Geplaatst op: 27-03-2020, 15:40:34

Minder werken heeft normaal gesproken gevolgen voor de pensioenopbouw. Maar hoe zit dat bij tijdelijke arbeidsduurverkorting in verband met het coronavirus? Met name zullen zich de volgende drie situaties voordoen:

• Arbeidsduurverkorting waarbij de dienstbetrekking geheel in stand blijft.
    In dat geval blijft er gewoon sprake van pensioengevende diensttijd. Dat hierbij sprake kan zijn van een lager pensioengevend loon hoeft geen probleem te zijn. Bij een gebruikelijke loonsverlaging kan de pensioenopbouw worden voortgezet over het loon dat voorafgaande aan de arbeidsduurverkorting werd genoten.
  • Arbeidsduurverkorting waarbij de dienstbetrekking (gedeeltelijk) tijdelijk wordt beëindigd in verband met het coronavirus Covid-19.
    Als de werknemer een inkomensvervangende, loongerelateerde uitkering ontvangt (denk aan een WW-uitkering), is er sprake van pensioengevende diensttijd. De pensioenopbouw mag worden voortgezet op basis van het pensioengevend loon dat voorafgaande aan de arbeidsduurverkorting werd genoten.
  • Arbeidsduurverkorting waarbij geen sprake is van onvrijwillig ontslag of er geen inkomensvervangende, loongerelateerde uitkering wordt ontvangen.
    In dat geval kan er onder voorwaarden gebruik gemaakt worden van de vrijwillige voortzetting van de pensioenopbouw.

Voor meer informatie kunt u terecht bij uw pensioenfonds/-verzekeraar.

Bron: nieuwsbrief FiscAlert van 27 maart 2020